R O Z H O V O R Y


P.S. INTERVIEW S P. KUČEROU: KONEC TOTÁLNÍ ELEKTRÁRNY


  • Po vánočních koncertech v prosinci 1991 jste ohlásili půlroční pauzu z psychického i fyzického vyčerpání. Jak jste na tom letos?

  • Zůstal mi v paměti balík vzpomínek, který jsme později nazvali psychická a fyzická únava. Asi o něm budu hovořit otevřeně, je to naše soukromí. Pokud se o to někdo snažil, mělo to vždy nějaký záměr, podtext, náznak. Náznak, který měl nádech ega a egoismu. Jinak to snad ani nejde - i tato zpráva, která a si, při vší snaze, nebude ta pravá. Zůstane z toho asi zpráva o mně a o mém stavu, o mé náladě. Paradoxní je, že z psychické a fyzické únavy se zrodil Shalom a jeho písně. Vyčerpalo se asi něco jiného. A to naše vztahy. Vyčerpal se náš způsob práce. A tak jsme pracovali každý sám. Teď víme, že jsme asi ještě neskončili, každý z nás chce pokračovat společně. Nevíme jak, tušíme že půjde o hudbu více než kdy předtím. Pokud něco bylo naším společným dílem, příští práce bude naše dohromady ze všeho nejvíc. Je tu pár důvodů proč chceme. Jakási profesionální setrvačnost, pociťovaný závazek, že vše jsme ještě neřekli, nebo vše jsem ještě neřekl. Je tu něco s velkým N a když se to snažím ukázat, musím přestat psát a nechat se unést nezachytitelným proudem představ, fantazií, myšlenek, snů, pravd i nepravd, chtíčů i nezištných tužeb, náznaků melodií - smutku, radosti pýchy a nejistoty. Nejlépe bu bylo, kdybychom začali tím, že bychom si ze svého života odmysleli 6 let a začali tak, že poprvé vkročíme do zkušebny a začínáme tvořit Oceán.
  • V čem je pro tebe největší rozdíl mezi turné Pod pyramidou snů a 2 1/2 tour?

  • Pod pyramidou snů byl vrchol toho co mohl dokázat starý Oceán. 2 1/2 naznačil určitou svobodu pohledu na to, že jsme byli někomu zavázáni. Image, styl se stal druhotným, i když způsob práce se v podstatě nemění. Elektronika zůstává naším bytostným výrazem ale půjde, a v 2 1/2 už jde, o více než jen o okouzlení jejím prostorem. Z mého pódiového pohledu jsou pro náladu koncertu nyní důležitější texty Petra Honse než kostýmy a kulisy. Světla a tóny, význam slov a jejich nálada a směr, ty jsou pro mě nyní vodítkem.
  • Nepřipravuješ vedle učinkování v Shalomu svůj vlastní sólový projekt?

  • O svém sólovém projektu sním své sny. Jedním z nich je hudba k filmu, kde muzika nebude jen doprovodem, kulisou, nýbrž bude se střídat s obrazem v první linii, tudíž by to nebyl klasický film. Mám jen hrubou představu, která mě možná uspokojuje víc než její provedení.
  • Už jsi uvažoval nad tím, čemu se budeš věnovat až Oceán skončí? Budeš produkovat mladé kapely, komponovat hudbu nebo pěstovat koně?

  • Hudbu asi nikdy dělat nepřestanu, i když "vše" skončí. A produkovat. Smysl té práce chápu asi takhle: pomoci někomu, něčemu co stojí za to. Až potkám kapelu, která bude stát za to, a zjistím že by ji nikdo neudělal líp než já, tak proč ne. Ale jsou prostě producenti od narození, a to já nejsem.
  • Pociťuješ že tě popularita změnila?

  • Zjistil jsem že se popularitě nedá uniknout. Zapsala se do nás a je důležité o tom vědět. Uvědomuji si každý svůj omyl v osobním životě u jehož kořene je popularita. Například pocit, že vše je dovoleno, náladovost, potřebu svalit odpovědnost na někoho jiného atd. Popularita, či spíš pocit populárnosti je tu, ale nevím o něm, a také má své hranice, dá se mu čelit.
  • Jak dneska vlastně hrajete?

  • Dlouhou dobu jsem se snažil držet ideu totální "elektrárny", tzn. computer, zvukové moduly, MIDI... Fascinuje mě pódium plné synťáků, monitorů a kabelů. Vše je spojeno se vším, vše komunikuje a žije. Je to takový koncert v koncertu. Scéna při Shalomu se tomu podobala nejvíc. Vznikaly problémy jak s MIDI, tak s ozvučením takového množství nástrojů. V Oceánu při 2 1/2 jsme zvolili cestu s DAT. DAT - Digital Audio Tape, tedy digitální magnetofon - nám nahrazuje práci computeru. Část muziky, kterou na konceru hrál computer, hraje nyní DAT. Party Dušana, Honzy a můj se nezměnily. Přineslo nám to výhodu kompaktnějšího life zvuku. Zvukař dostává do hlavního mixážního pultu pouze dva audio kanály stereo, místo osmi i více kanálů z modulů ovládaných computerem. Nahrávku jsme připravili již tradičně u Vozáryů. Zvuk odpovídá více naší představě, ale DAT není schopen ovládat naše syntetizátory, a tudíž zvuky musíme přejímat ručně. Při některých skladbách se s Dušanem trochu zapotíme, ale má t osvé kouzlo. DAT při koncertě ovládá Dušan. Já se mezi skladbami snažím vyplnit čas zvukovými plochami. Pokud má Dušan čas, tak se připojí.


    Interview z knihy Oceán: Něco končí, něco začíná


    << zpět


    Správa stránek - PETR_2000 * Webdesign a správa MISHKA * 1999